Clàssics a la carta: la tragèdia grega i llatina

  • 18h
  • PA  PRESENCIAL AULA 
  •      Mònica Miró /
  •    Este curso se imparte en: Catalán
  •    Las intervenciones en el curso se hacen en Catalán o Castellano

Precio curso :

Antígona, Medea, Fedra ... ¿Quieres descubrir a través de ellas lo que todavía nos dicen a nosotros, mujeres y hombres del siglo XXI? "Clásicos a la carta" será una lectura de las grandes obras de la literatura griega y latina.

 Consulta los descuentos y las formas de pago disponibles (aquí >>)

Sesiones: 19 de octubre, 2 de noviembre, 9 de noviembre, 23 de noviembre y 14 de diciembre de 2017.

Grupos de cursos de la edición actual

 

Mònica Miró

Grupo A1
PRESENCIAL AULA
Jueves 10:00-13:00 h
Fecha de inicio: 19/10/2017

Ediciones de este curso

  • octubre-diciembre

1. La tragèdia com a gènere: origen, elements constituents i pervivència.
2. El gènere tràgic en el món grecoromà: religió, pedagogia, espectacle i catarsi.
3. L’Antígona de Sòfocles o el principi de la insubmissió.
4. Lectura i comentari de l’Antígona de Sòfocles.
5. La Medea d’Eurípides o el filicidi com a acció política.
6. Lectura i comentari de la Medea d’Eurípides.
7. La Fedra de Sèneca o la força abassegadora de l’amor cec.
8. Lectura i comentari de la Fedra de Sèneca.

  • Acostar la tragèdia grega i llatina al públic d’avui dia i fer-li’n veure la vigència, el caràcter inexhaurible, explicant què representaren algunes obres mestres d’aquest gènere en el moment de la seva aparició i de quina recepció i evolució han estat objecte des d’aleshores fins als nostres dies.
  • Llegir i comentar l’Antígona de Sòfocles, la Medea d’Eurípides i la Fedra de Sèneca amb les eines suficients per descobrir-hi, tot i el seu caràcter antic i altre, el que encara ens diuen a nosaltres, dones i homes del segle XXI.

La formació consta de sis sessions de tres hores de durada: a cadascuna de les tres obres que es llegeixen i s’analitzen es dediquen dues sessions, una de presentació de caire teòric, en què es donen les claus necessàries per llegir-les (autor, context, gènere, aspectes concrets de l’obra), i una altra de posada en comú amb la professora de la lectura personal que els alumnes n’hagin fet (club de lectura). És per aquest motiu que, entre l’exposició teòrica de cada obra per part de la professora i l’anàlisi pràctica posterior a la lectura duta a terme per tots els participants sempre passen quinze dies, perquè tothom pugui llegir amb calma l’obra en qüestió.

S’oferiran també recomanacions bibliogràfiques, tant de fonts primàries com d’articles i monografies crítiques, perquè qui ho desitgi pugui aprofundir les qüestions tractades.

Lectures:
• Sòfocles, Antígona. Introducció, traducció i notes de Joan Castellanos i Vila. Edició revisada per Joan Alberich i Mariné. Barcelona: RBA La Magrana, 2012 [Col•lecció Clàssics de Grècia i Roma, núm. 3].
• Eurípides, Medea. Introducció, traducció i notes d’Àngela Carramiñana. Barcelona: RBA La Magrana, 2012 [Col•lecció Clàssics de Grècia i Roma, núm. 6].
• Sèneca, Fedra. Introducció, traducció i notes de Paco Carbajo Molina. Barcelona: RBA La Magrana, 2012 [Col•lecció Clàssics de Grècia i Roma, núm. 13].

Bibliografia general:
• ALBRECHT, M. VON, Historia de la literatura romana, Barcelona: Herder, 1997 (2 vol.).
• BALLÓ, J. – PÉREZ, X., La llavor immortal. Els arguments universals en el cinema, Barcelona: Empúries, 1995.
• BAYET, J., Historia de la literatura latina, Barcelona: Ariel, 1985.
• BOLGAR, R.R., The Classical Heritage and its Beneficiaries, Cambridge: Cambridge University Press, 1973.
• BOWRA, C. M., Introducción a la literatura griega, Madrid: Gredos, 2007.
• CODOÑER MERINO, C. (coord.), Historia de la literatura latina, Madrid, Cátedra, 1997.
• CURTIUS, E. R., Literatura europea y Edad Media latina, Mèxic, Madrid i Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1976.
• EASTERLING, P. E. - KNOX, B. M. W. (ed.), Literatura griega, Madrid: Gredos, 1996.
• HAMMER, D., Roman Political Thought and the Modern Theoretical Imagination, Norman, Oklahoma: University of Oklahoma Press, 2008.
• HIGHET, G., La tradición clásica. Influencias griegas y romanas en la literatura occidental, Mèxic: Fondo de Cultura Económica, 1978 (2 vol.).
• KENNEY, E. J. - CLAUSEN, W. V. (ed.), Literatura latina, Madrid: Gredos, 1996.
• LESKY, A., Historia de la literatura griega. Madrid: Gredos, 2009.
• LLOYD-JONES, H., Classical Survivals. The Classics in the Modern World, Oxford: Duckworth, 1988.
• LÓPEZ FÉREZ, J. A. (coord.), Historia de la literatura griega, Madrid: Cátedra, 2009.
• MAY, R., La necesidad del mito. La influencia de los modelos culturales en el mundo contemporáneo, Barcelona: Paidós, 1992.
• SETTIS, S., El futuro de lo clásico, Madrid: Abada, 2006.
• WINKLER, M.M. (ed.), Classical Myth and Culture in the Cinema, Oxford i Nova York: Oxford University Press, 2001.

Es donarà bibliografia específica per a cada proposta en el moment d’iniciar la formació.



 

Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios

Importante

  • Este servicio NO te compromete a matricularte en ningún curso.
  • Este servicio NO implica ningún tipo de reserva de plaza para ningún curso.
  • La única finalidad de este servicio es cuando se abra el periodo de matriculación para el curso que hayas escogido, te enviaremos un correo electrónico como recordatorio.
Tienes que aceptar la política de privacidad. Puedes consultar información sobre la gestión de datos personales en Política de privacidad
Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios
*escribe aquí las dudas que tengas sobre este curso
Tienes que aceptar la política de privacidad. Puedes consultar información sobre la gestión de datos personales en Política de privacidad