L'ofici d'editar

  • 90h
  • Presencial
  •      Valeria Bergalli /
  •    Este curso se imparte en: Catalán
  •    Las intervenciones en clase se pueden hacer, indistintamente, Catalán o Castellano
1335 el precio del curso incluye la cuota de socio de l'Ateneu Barcelonés correspondiente a la duración del curso

 consulta los descuentos y las formas de pago disponibles (aquí >>)

Grupos de cursos de la edición actual

 

Valeria Bergalli

grupo A1
Miércoles 19:00-22:00 h
Fecha de inicio: 23/10/2019
plazas disponibles

Ediciones de este curso

  • octubre-junio

UNA EDITORIAL COM A PUNT DE VISTA

A. Què és una editorial?

  • Per què serveix una editorial?
    Com es crea una editorial?
  • Quina és la matèria primera d’una editorial? Els llibres físics? Els continguts? Els drets d’autor?
  • El projecte, el catàleg, el discurs. Què són?
  • Què comuniquen els elements del catàleg?
  • Què volem comunicar? Per què?
  • La llengua: català, castellà, etc. La tipografia. La gràfica. Les il•lustracions. El disseny. El format. Les col·leccions.
  • Qui som?
  • A qui ens adrecem?
  • L’edició amb vocació cultural.
  • La construcció d’un catàleg editorial: la tria i l’organització dels textos.

 

LA CADENA DEL LLIBRE

  1. Els implicats
    Qui forma aquesta cadena? Escriptor/a, il·lustrador/a, traductor/a, corrector/a, dissenyador/a, redactor/a, premsa, Marketing, maquetació, impremta, comercials, distribuïdor/a, llibreter/a, periodistes, crítica especialitzada, xarxes socials, els/les lectors/es.
  2. Els secrets
  • Aprendre a treballar en equip.
  • La transmissió de l’entusiasme.
  • Seny i rauxa de l’edició.

III. ELS RECORREGUTS

A.  Al principi de tot, què hi ha? I al final?
El recorregut que fa el text dins la cadena de transmissió editorial: des del manuscrit fins al llibre imprès i disposat a les lleixes o a les taules d’una llibreria, centre comercial, gran superfície, altres canals.
Quin és el veritable paper d’un/a editor/a? Què fa?

Els lectors.

B. On són els llibres abans de sortir a la llum?

  • Els manuscrits.
  • Lectors professionals, comitè de lectura, etc.
  • Els informes de lectura.
  • Xarxes de complicitats. Internet,  xarxes socials, visites a llibreries estrangeres.
    Les relacions internacionals: les fires, les/els scouts, els contactes amb les editorials estrangeres.
  • Els drets d’autor: la relació amb les/els agents literàries/s i la gestió de compra i venda  de drets.  Co-agents, ofertes, subastes.
  • La programació i el calendari editorial.

 

C. Com neixen els llibres?

  • El text i com treballar-lo. Llegir, sentir, explicar. Més enllà de les tècniques per potenciar les qualitats d’un text o per crear-lo, cal desenvolupar una artesania. La tasca de l’editing al servei del text, de l’escriptor/a, de la idea.
  • El treball amb l’autor/a.
  • Cada llibre és diferent, cada llibre suscita preguntes, dubtes, problemes nous.
  • L’editorial d’editor/a únic/a. Les editorials de grans grups amb comitès editorials. 

 

D. El llibre com a resultat i objecte
Què és i com és? Definició.
Format, paper, enquadernació.
Com es fa el llibre físicament: producció i impremta.
Amb els ulls del/la lector/a. L’experiència de la lectura.

 

IV. COMUNICACIÓ I MARKETING (O NO MARKETING)


A. Les estratègies
La imatge d’una editorial: catàleg, revistes, web, xarxes, col·leccions, cadascun dels llibres. No fer algun dels camins habituals que fan la majoria també és una decisió i pot ser una estratègia.

L’aspecte gràfic del llibre: el disseny de les pàgines, les guardes, les solapes, el tipus de paper, les cobertes.
E/la responsable de premsa, el/la responsables de marketing. O l’editor/a orquestra que ho fa tot. Situacions diverses.
La premsa: la comunicació d’un llibre i d’un/a autor/a. Comunicar per un llibre concret  o per l’obra. Polítiques d’autor al llarg del temps. La relació amb la premsa.

Els “socis implícits”. Les llibreries, els lectors fidelitzats. Dels “clients captius” als “lectors captivats”.

 

V. AIXÒ TAMBÉ CAL SABER-HO

La importància de la distribució.

L’exportació. La impressió in situ. Les coedicions.

L’editorial com a empresa. Eines de gestió. Política de preus.


 VI. CONCLUSIONS

Reptes presents i futurs de l’edició amb vocació cultural.

  • Estimar els llibres
  • Entendre com es fan
  • Introducció al món editorial
  • Saber llegir, saber escollir, saber dir sí i no
  • Saber crear i gestionar un catàleg editorial, un discurs
  • Aprendre les eines de comunicació i comercialització
  • Aquest curs es fa en català.
  • PRÀCTIQUES

    Redacció d’informes de lectura, textos de contres, solapes, colofons.

    La creació de textos informatius: notes de premsa, textos de xarxes, instruments per la comercialització del llibre.
    Sessió d’un comitè editorial, de premsa i / o de marketing com a nucli de decisió de les estratègies de comunicació que el llibre requereix.

    Preparació d’una agenda firal.

Bibliografia bàsica (s’esmentaran altres títols al llarg del curs):

  • BAINES, P. (2005) Penguin by Design. A Cover Story 1935-2005, London, Allen Lane.
  • CALASSO, R. (2007) Cien cartas a un desconocido, Barcelona, Anagrama.
  • CALASSO, R.. (2014)  La marca del editor, Barcelona, Anagrama.
  • CESARI, S., EINAUDI, G. (2009) Conversaciones con Giulio Einaudi, Madrid, Trama.
  • EPSTEIN, J. (2002) La industria del libro. Pasado, presente y futuro de la edición, Barcelona, Anagrama.
  • SCHIFFRIN, A. (2000) La edición sin editores, Barcelona, Destino
Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios

Importante

  • Este servicio NO te compromete a matricularte en ningún curso.
  • Este servicio NO implica ningún tipo de reserva de plaza para ningún curso.
  • La única finalidad de este servicio es cuando se abra el periodo de matriculación para el curso que hayas escogido, te enviaremos un correo electrónico como recordatorio.
Puedes consultar información sobre la gestión de datos personales en Política de privacidad
Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios
*escribe aquí las dudas que tengas sobre este curso
Puedes consultar información sobre la gestión de datos personales en Política de privacidad

Cursos relacionados