Al curs explorarem el laberint com a construcció i símbol present en diferents tradicions culturals. A través del mite del laberint construït per Dèdal, es proposa un viatge per les diferents maneres d'interpretar el laberint i els elements que el conformen, com l'espai, la forma, els personatges i els conceptes. El curs també aborda diferents tipus de laberints, com els relacionats amb la mort i la fertilitat, els laberints naturals i artificials, els simbòlics i els onírics. Interpretarem el laberint a través de la literatura d'autors com Jorge Luis Borges, Franz Kafka, Michael Ende, Friedrich Dürrenmatt i Susana Clarke, per reinterpretar les històries que es troben al mite i més enllà, i per reflexionar sobre com es podrien interpretar també de manera personal
El laberint, com a construcció i com a símbol, està present a moltes tradicions culturals. Desxifrar els seus possibles significats i les diferents lectures i interpretacions que s’han fet és un viatge fascinant que ens permet recórrer tant l’espai construït com l’imaginat, el dibuixat i l’escrit, el mite i la història.
Hi ha imatges de laberints que ens porten més enllà de la creació de Dèdal, però probablement el seu és un dels que més ens ressona per tot el que l’envolta i l’habita: el Minotaure, Ariadna i el seu fil, Teseu, les ales d’Ícar... La imatge del Minotaure i tot el que simbolitza ha alimentat la literatura i l’art durant segles, però també ho ha fet la pròpia forma del laberint i la seva simbologia, el concepte que va més enllà de l’arquitectura física dels camins tortuosos.
A partir del mític laberint construït per Dèdal proposem un viatge per les diferents formes de veure i interpretar el laberint i els elements que l’habiten i el configuren (espai, forma, personatges, concepte...). Hi ha laberints relacionats amb la mort i d’altres que es van construir pensant en la fertilitat; laberints naturals, artificials, simbòlics i fins i tot onírics. Hi ha laberints que ens proposen endinsar-nos en allò desconegut, d’altres que ens relaten històries d’aquells que s’han amagat o han estat amagats, d’allò ocult i d’allò que voldríem descobrir.
Camins únics o plens de bifurcacions; camins que es trenquen, que es multipliquen, que no porten enlloc, o això pensem. Amb un fil d’Ariadna ens endinsarem pels diferents laberints creats i imaginats. De la mà de Jorge Luis Borges, Franz Kafka, Michael Ende, Friedrich Dürrenmatt o Susana Clarke veurem maneres de reinterpretar les històries que bateguen dins del mite i més enllà per pensar i imaginar com ho podríem fer també nosaltres.BORGES, J. L., El Aleph, Madrid, Alianza Editorial, 2008
BORGES, J. L., Ficciones, Madrid, Alianza Editorial, 1998
CORTÁZAR, J., Los reyes, Madrid, Alfaguara, 1996
CLARKE, S., Piranesi, Barcelona, Amsterdam, 2021
DÜRRENMATT, F., Minotaure, Barcelona, LaBreu Edicions, 2010
ENDE, M., El espejo en el espejo. Un laberinto, Madrid, Cátedra, 2014
ESPELT, R., Laberints. Llocs, textos, imatges, films, Barcelona, Laertes, 2008
JACKSON, S., La maledicció de Hill House, Barcelona, L’Altra Editorial, 2014
MÉNDEZ FILESI, M., El laberinto. Historia y mito, Barcelona, Alba Ed., 2009
SILVERBERG, R., L’home dins el laberint, Lleida, Pagès Editors, 2011
TUTTLE, L., Nido de pesadillas, Madrid, NevskyProspect, 2014
Precio curso :
Consulta los descuentos y las formas de pago disponibles (aquí >>)