Papers privats II

  • 90h
  • Presencial

10% de descuento en la mariculación de julio

 

  •      Mònica Miró /
  •    Este curso se imparte en: Catalán
  •    Los ejercicios se pueden entregar en: Catalán o Castellano
1320 el precio del curso incluye la cuota de socio de l'Ateneu Barcelonés correspondiente a la duración del curso

 consulta los descuentos y las formas de pago disponibles (aquí >>)

Importante: para poder matricularse a Papers privats II es necesario haber cursado Papers privats I.

Grupos de cursos de la edición actual

 

Mònica Miró

grupo M1
Martes 10:00-13:00 h
Fecha de inicio: 16/10/2018
plazas disponibles

Mònica Miró

grupo A1
Jueves 18:00-21:00 h
Fecha de inicio: 18/10/2018
plazas disponibles

Mònica Miró

grupo N1
Viernes 10:00-13:00 h
Fecha de inicio: 19/10/2018
plazas disponibles

Ediciones de este curso

  • octubre-junio
  1. Un estil, un món. La veu personal.
  2. De les vivències i de les idees a les històries. 
  3. Una poètica de la mirada. Els punts de vista narratius.
  4. Estructura i construcció del relat. Planificació o brúixola. Espesseir o retallar. Tècniques i mecanismes. 
  5. Sobre la construcció del personatge o dels personatges.
  6. De la importància de crear espais.
  7. El temps, aquest gran escultor. Els temps del text literari.
  8. Sobre els diàlegs.
  9. Sobre la importància dels detalls.
  10. Sobre els recursos de l’estil literari (la caixa xinesa, els vasos comunicants, la dada amagada, etc.).
  11. Els recursos de la creativitat (la memòria literària, el trinomi fantàstic, escriure a partir d’un final, etc.).
  12. La correcció i l’estil literari (to narratiu, equilibri i ritme, continuïtat narrativa, cohesió textual, etc.).
  13. El plaer de revisar.
  14. Preceptives del bon lector i del bon narrador.
  15. El segon llibre.
  • Planificació, seguiment i anàlisi d’un projecte personal.
  • Lectura i anàlisi detallades i en profunditat dels projectes personals.
  • Lectura i anàlisi d’obres de referència: textos subsidiaris i de suport organitzats en un dossier centrat en l’obra d’un autor i amb un capítol de preceptiva estilística i narrativa.
  •  

Suport teòric del curs, organitzat a partir de dossiers pensats explícitament per beneficiar, tot oferint models o reflexions sobre tècniques narratives, el projectes concrets dels alumnes, projectes, cal recordar-ho, de naturalesa autobiogràfica, memorialística, dietarística o epistolar.


DOSSIER 1 - TOPOGRAFIES DE L’ÀNIMA. LA CASA DE LA INFANTESA


TEXTOS

  • Georges PEREC, Especies de espacios, Mataró: Ediciones de Intervención Cultural, 2007.
  • Marie Luise KASCHNITZ, La Casa de la Infancia, Barcelona: Editorial Minúscula, 2009.
  • Gaston BACHELARD, «La casa natal y la casa onírica», dins La tierra y las ensoñaciones del reposo. Ensayo sobre las imágenes de la intimidad, México: Fondo de Cultura Econòmica, 2006.
  • Artur BLADÉ I DESUMVILA, Benissanet. Els treballs i els dies d’un poble de l’Ebre català, Valls, 2006.
  • Llorenç RIBER, La minyonia d’un infant orat, Barcelona: La Magrana, 2007.
  • Julien GRACQ, Les aigües estretes, Barcelona: Quaderns Crema, 2007.
  • Fulco DI VERDURA, Una infància siciliana. Els dies feliços d’estiu, Barcelona: Edhasa, 1992.
  • José SARAMAGO, Petites memòries, Barcelona: Edicions 62, 2007.
  • J. M. COETZEE, Infantesa. Escenes de la vida a província, Barcelona: Edicions 62, 2006.
  • Laurie LEE, Sidra amb la Rosie, Barcelona, Edhasa, 1987.


L’ART DE NARRAR (1)

  • Jaume CABRÉ, «Per què escric. Per què escriu un escriptor», «La lectura», dins El sentit de la ficció. Itinerari privat, Barcelona, Proa, 1999.
  • Un estil, un món. La veu personal
  • MARIO VARGAS LLOSA, Cartas a un joven novelista, Barcelona: Planeta, 1997.
  • Les paraules, les frases, els paràgrafs.


DOSSIER 2 - LA HUMANITAT FERIDA

TEXTOS

  • Juan GRACIA ARMENDÁRIZ, Diario del hombre pálido, Madrid, Dedmipage, 2010.
  • Terapéutica literatura (El País, 15/11/2008).
  • Susan SONTAG, La malaltia com a metàfora, Barcelona: Empúries, 1997.
  • José CARDOSO PIRES, De Profundis, Barcelona: Libros del Asteroide, 2006.
  • Josep PLA, «Un infart de miocardi», dins Notes per a Sílvia, OC 26, Barcelona: Destino, 1974.
  • Roberto BOLAÑO, «Literatura + enfermedad = enfermedad», dins El Gaucho insufrible, Barcelona: Anagrama, 2003.
  • Màrius SERRA, Quiet, Barcelona: Empúries, 2009.

L’ART DE NARRAR (2)

  • Isidre GRAU, «Saber començar i saber acabar», «Ordir la trama», dins La maleta de l’escriptor, Barcelona: Rosa dels vents, 2005.
  • David LODGE, «Capítols, etc.», dins L’art de la ficció, Barcelona: Empúries, 2001. 
  • Gianni RODARI, « El binomi fantàstic», dins Gramàtica de la fantasia, Barcelona: Proa, 2008.


DOSSIER 3 - INFORMES. L’ART DE PASSAR COMPTES


TEXTO

  • Franz KAFKA, «Carta al pare», dins Els fills, Barcelona: Empúries, 1999.
  • Simone de BEAUVOIR, Una muerte muy dulce, www.librodot.com
  • Teresa PÀMIES, Informe al difunt, Barcelona: La Campana, 2008.
  • Roland BARTHES, Journal de deuil, París: Seuil / Imec, 2009.
  • Sándor MÁRAI, Dietaris 1984-1989, Barcelona: Empúries, 2008
  • Carme RIERA, Tiempo de espera, Barcelona: Lumen, 1998.

L’ART DE NARRAR (3)

  • Mario VARGAS LLOSA, «El dato escondido», dins Cartas a un joven novelista, Barcelona: Planeta, 1997.
  • David LODGE, «El flux de la consciència», dins L’art de la ficció, Barcelona, Ed. 62, 2001.
  • Consells d’escriptors: Friedrich Nietzsche, Clarice Linspector, Gabriel García Márquez, Ernest Hemingway.


DOSSIER 4 / PAUL AUSTER


TEXTOS

  • La invenció de la solitud (Barcelona: Edicions 62, 2000)
  • El cuaderno rojo (Barcelona: Anagrama, 1996)
  • Viure al dia (Barcelona: Edicions 62, 1998)
  • Fragments d’una entrevista (SOPHIE CALLE: DOUBLES-JEUX)

L’ART DE NARRAR (4)

  • Orhan Pamuk: La maleta del meu pare
  • Jaume Cabré: «El temps [narratiu]»


DOSSIER 5 / VILA-MATAS

TEXTOS

  • «Un tapiz que se dispara en muchas direcciones»
  • «Kafka en tranvía» 
  • «En busca del catálogo perdido»
  • «El largo adiós de Sophie Calle»
  • Dietario voluble (Barcelona: Anagrama, 2008)


L’ART DE NARRAR (5)

  • Metaliteratura: intertextualitat, poètica de la citació
  • Joan Fuster: «Plagi» 2. Abraham Mohino Balet: ¿Ha plagiado Lucía Etxebarria en su libro Estación de Infierno? 3. Com evitar el plagi
  • El plagi creatiu
  • El·lipsi



DOSSIER 6/ K.

  • Rainer STACH, «Entre los Kafka» dins Kafka. Los años de las decisiones (Madrid: Siglo XXI, 2003)
  • Franz KAFKA, Narracions: «Infants a la carretera», «Davant la llei», «La finestra del carrer», «La dissort del solter», «El desig de ser indi».Diarios (Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2000).
  • Epistolari: cartes escollides
  • forismes de Zürau (Barcelona: Arcàdia, 2005)

L’ART DE NARRAR (6)

  • Jordi Llovet: «Deseo de convertirse en Kafka.
  • Josep Massot: «Carver, antes de ser Carver»



DOSSIER 7 - LA POÈTICA DEL PRÒLEG

PRÒLEGS

  • Jorge Luis BORGES: «Biblioteca personal», «Prólogo de prólogos», Prólogo a Ensayos/Articulos de Oscar Wilde
  • Oscar WILDE: Prefacio de El retrato de Dorian Gray
  • Josep PLA: «Quatre paraules» de Coses vistes, Llanterna màgica, Cartes de lluny i Girona
  • Mercè RODOREDA: Pròleg de Mirall trencat
  • Xavier BENGUEREL, Pròleg a Els vençuts (fragments)
  • Llorenç RIBER: «A l’agut lector», precedint La minyonia d’un infant orat
  • Guillermo CABRERA INFANTE: Prólogo de La ninfa inconstante
  • Fernando PESSOA: Prefacio a Libro del desasosiego
  • Rosa CHACEL: Preámbulo de La confesión
  • Gaston BACHELARD: Prólogo a La llama de una vela
  • Miguel de CERVANTES: «Prólogo al lector» a El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha


L’ART DE NARRAR (7)

  • La derrota de la página en blanco: La tarea del escritor
  • Winston MANRIQUE SABOGAL: «Libros para aprender a escribir »
  • Roland BARTHES: «Reflexión sobre el estilo de El extranjero»
  • Ryszard KAPUSCINSKI: «Apuntes nómadas»
  • La correcció d’originals electrònics.
  • Abraham MOHINO BALET: «Pla abans de ser Pla»
  • Eduardo J. CARLETTI: «Los diálogos» 
  • Marice BLANCHOT: «L’instant de la meva mort»
  • JOSEP PLA: Retrats de Passaport (tria)
  • Quim MONZÓ: «Trenta línies»
  • Augusto MONTERROSO: «Fecundidad» 
  • Gabriel JIMÉNEZ EMÁN: «La brevedad»

EPÍLEG

  • Roland BARTHES: «Escribir»
  • Reiner STACH: Sobre l’art de biografiar
  • Marice BLANCHOT: «La soledad de la obra» 
  • Jacques DERRIDA: Memorias para Paul de Mann (fragment)
  • Enrique Vila-Matas: Escribir es dejar de ser escritor (antologia: escriure)
Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios

Importante

  • Este servicio NO te compromete a matricularte en ningún curso.
  • Este servicio NO implica ningún tipo de reserva de plaza para ningún curso.
  • La única finalidad de este servicio es cuando se abra el periodo de matriculación para el curso que hayas escogido, te enviaremos un correo electrónico como recordatorio.
Puedes consultar información sobre la gestión de datos personales en Política de privacidad
Los campos marcados con asterisco (*) son obligatorios
*escribe aquí las dudas que tengas sobre este curso
Puedes consultar información sobre la gestión de datos personales en Política de privacidad